1300 dolarów za kubek lemoniady!? (USA)

W USA, w stanie New Jersey, od 1988 r. istnieje biuro ds. walki z przestępstwami ubezpieczeniowymi (Office of Insurance Fraud Prosecutor). Od paru lat prowadzi ono kampanię informacyjną mającą na celu uświadomienie obywateli jakie konsekwencje ponosi za sobą próba wyłudzenia nienależnego odszkodowania. W artykule opisujemy ten interesujący sposób prewencji.

www.nj.gov/oag/insurancefraud/

Informacja ze strony biura:

„Czym jest wyłudzenie nienależnego odszkodowania?

To PRZESTĘPSTWO.

Kto dopuszcza się wyłudzeń w New Jersey?

Z wyjątkiem morderstw i narkotyków, żadne poważne przestępstwo nie przyciąga tak wielu sprawców jak fraudy ubezpieczeniowe. Ludzie, którzy nigdy by nie pomyśleli o obrobieniu banku, kradzieży samochodu czy okradzeniu czyjegoś domu widzą możliwość zdobycia „łatwych pieniędzy” wyłudzając odszkodowanie od ubezpieczyciela. I ciężko im się oprzeć.

Biuro prezentuje akta spraw dotyczących wyłudzeń ubezpieczeniowych i wskazuje, że dopuszczają się ich ludzie o bardzo różnych profesjach.”

Poniżej prezentujemy kampanie zrealizowane przez biuro

1. Kampania z 2015 roku, w której skorzystano między innymi z takich środków przekazu jak radio, telewizja, internet. Hasło kampanii brzmiało „Fraudy ubezpieczeniowe kosztują cię co roku 1300 dolarów”. Kampania w obrazowy i bliski każdemu człowiekowi sposób pokazywała ile dokładnie każdy traci na fraudach. W spotach radiowych i telewizyjnych bazowano na wywołaniu zaskoczenia ceną jaką ich bohaterowie musieli zapłacić za bilet do kina, śniadanie czy lemoniadę.  To 1300 dolarów.  Absurd? Równie absurdalne jest płacenie co roku z własnej kieszeni 1300 dolarów przez to, że ktoś wyłudził nienależne mu odszkodowanie od ubezpieczyciela. Lepiej temu zapobiegać.

OAG Insurance Fraud TV Commercial 2015 - YouTube

Kadr ze spotu telewizyjnego z 2015 r. Cały spot można obejrzeć tu: https://youtu.be/zlpRfryV39c

van-wraps-ani-464px

ultrakings-ani-464px

OIFP-1300-Billboard-464px

2. Kampania z 2014 roku (a także ta z 2013) opierała się na zwiększeniu świadomości jaką karę ponoszą osoby dopuszczające się fraudów ubezpieczeniowych. Hasło to „Fraud ubezpieczeniowy = WIĘZIENIE”. Kanałami w tej kampanii była telewizja, radio, outdoor i inne. W spocie słyszymy „W New Jersey jest jedno miejsce dla osób dopuszczających się fraudów ubezpieczeniowych. Więzienie”. Kampania bazowała na wzbudzeniu silnej emocji jaką jest strach.

NJ Insurance Fraud 15 second PSA - YouTube

Kadr ze spotu telewizyjnego z 2014 r. Cały spot można obejrzeć tu: https://youtu.be/qqQM3W2cmdY

OIFP-Billboard[2014]-464px

OIFP-Shelter[2014]-464px

OIFP-2013-2014-Prison-Posters

Która odsłona kampanii jest skuteczniejsza? Czy w Polsce warto by było zainwestować w tego rodzaju przedsięwzięcia zwiększające świadomość społeczną? Zachęcamy do refleksji.

 

Źródło: http://www.nj.gov/oag/insurancefraud (dostęp 15.04.2016)

Dodaj komentarz